Συνολικές προβολές σελίδας

Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

«Χαρίζουν» την Αττική Οδό στους εργολάβους!

Στα "χέρια" των εργολάβων...



και μάλιστα για επιπλέον χρόνια, ίσως για μια δεκαετία ακόμα, όπως αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, σχεδιάζει η κυβέρνηση να αφήσει το "χρυσοφόρο" project της Αττικής Οδού, καθώς μεταξύ των αποφάσεων της πρόσφατης διυπουργικής που συνεδρίασε με σκοπό να εκπονήσει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων για το 2011 και τα επόμενα χρόνια ξεχωρίζει και η επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης στην Αττική Οδό και την Εγνατία Οδό. Και φανταζόμαστε τη… χαρά των κατασκευαστών, όταν διαπίστωσαν ότι οι εντονότατες πιέσεις τους για την Αττική Οδό έπιασαν τόπο. Ο κόσμος μπορεί να επιβαρύνεται με τα διόδια, αλλά αυτοί καθημερινά βάζουν στο ταμείο τους μετρητά!

Πιέσεις για το "χρυσοφόρο" project

Έχουμε αποκαλύψει από παλιά την έντονη επιθυμία των κατασκευαστών να κρατήσουν στον έλεγχό τους για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα το project της Αττικής Οδού, ένα "φιλέτο" που τους εξασφαλίζει έσοδα-"χρυσάφι" από τα διόδια και τους επιτρέπει να αντέξουν σε ένα δυσμενές περιβάλλον, αλλά και να τύχουν καλύτερης αντιμετώπισης από το τραπεζικό σύστημα, ει δυνατόν, μάλιστα, να εξασφαλίζουν και παράταση χρόνου. Με αντάλλαγμα είτε να μη "φουσκώσουν" δήθεν πολύ τα διόδια, είτε να αναλάβουν άλλα οδικά έργα στην Αττική δίχως να επιβαρυνθεί το Δημόσιο, είτε μέσω του "μανδύα" των αποκρατικοποιήσεων και της εξασφάλισης κάποιων εσόδων για το κράτος, είτε με πρόσχημα τις καθυστερήσεις και τις δυσλειτουργίες σε άλλα οδικά έργα παραχώρησης. Και γύρω από αυτό το θέμα έγιναν εσχάτως πολλές παρασκηνιακές ζυμώσεις και διεργασίες.

"Μοντέλο" για όλες τις συμβάσεις;

Μάλιστα, πρόσφατες πληροφορίες ανέφεραν ότι οι εργολάβοι είχαν εντείνει τις πιέσεις τους προς την κυβέρνηση και το υπ. Υποδομών, ώστε να πετύχουν μια ευρύτερη χρονική επέκταση όχι μόνο για την Αττική Οδό, αλλά και για το σύνολο των οδικών συμβάσεων παραχώρησης. Των έργων δηλαδή που ακόμα είναι στον "αέρα", με μεγάλες ελλείψεις σε μελέτες, με προβλήματα σε χαράξεις και χρηματοδοτήσεις, δίχως αυτά να τους εμποδίζουν να προεισπράττουν αυξημένα διόδια και να λειτουργούν πρόσθετους σταθμούς, πατώντας πάνω στο πρόσχημα των αργών διαδικασιών στις απαλλοτριώσεις. Επί της ουσίας, δηλαδή, ορέγονταν και επεδίωκαν χρονική επέκταση της "χρυσοφόρας" Αττικής Οδού, των οδικών συμβάσεων που υλοποιούνται, της Εγνατίας Οδού, των Επεκτάσεων της Αττικής Οδού, των μελλοντικών projects, όποιου έργου βγει με ανάλογο μοντέλο.

Μήπως "έπιασε" το κριτήριο του 11%;
Όμως, έχουμε αναδείξει από καιρό ότι η κυβέρνηση αρχικά είχε δείξει την πρόθεση να "ξεψαχνίσει" τη σύμβαση της Αττικής Οδού με σκοπό να ανοίξει τον δρόμο της επιστροφής της νωρίτερα στο Δημόσιο. Τούτο γιατί υπήρχε έκδηλη η εκτίμηση στους κυβερνητικούς κόλπους ότι το έργο ήδη πληροί το κριτήριο, ή τουλάχιστον το… προσεγγίζει, να πιάσει την αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων του (11%), καθώς η κυκλοφορία ήταν σαφώς πολλαπλάσια από ό,τι προέβλεπαν οι αρχικοί όροι. Οπως επίσης είχαμε αναδείξει ότι άνθρωποι της αγοράς μιλούσαν για λογιστικά "τρικ" από πλευράς της κοινοπραξίας, με σκοπό να φανεί ότι ακόμα ο στόχος του "11%" δεν έχει επιτευχθεί, άρα ο οδικός άξονας πρέπει να παραμείνει στον έλεγχο της Αττικής Οδού και να μην περάσει σε αυτόν του κράτους.

Ερωτήματα για τα "χατίρια"

Ωστόσο, αν και κάποιοι στην αγορά επιμένουν ότι το θέμα της Αττικής Οδού και της επιστροφής στο Δημόσιο νωρίτερα από το προβλεπόμενο "έχει ψωμί" και πρέπει να εξεταστεί σε βάθος και όχι να εγκαταλειφθεί, αν και μιλούν για σαφείς ελλείψεις στις μελέτες, που επί της ουσίας εγείρουν ερωτήματα για την ισχύ των συμβάσεων, αν και αφήνουν να αιωρούνται υπόνοιες για υπερκοστολογήσεις που επί της ουσίας επιβαρύνουν το Δημόσιο, άρα τον απλό λαό, με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ συνολικά, εντούτοις η κυβέρνηση όχι μόνο δεν εξετάζει τις "γκρίζες ζώνες" των συμβάσεων, όχι μόνο δεν δείχνει πρόθυμη να διεκδικήσει την επιστροφή του έργου στο Δημόσιο, αλλά ετοιμάζεται να κάνει το χατίρι των κατασκευαστών και να παρατείνει χρονικά της σύμβαση της Αττικής Οδού. Πλέον, ουδείς μπορεί να αποκλείσει το… μοντέλο αυτό να χρησιμοποιηθεί και σε άλλα ανάλογα projects.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου